Szelíd beszéd
Biztosan te is tapasztaltad már a nyelv erejét. Bár nem a testünk legerősebb izma (ezt a címet a tőle nem messze lévő rágóizom viszi el) az biztos, hogy a leguniverzálisabb, és a legtöbb építő és romboló munkára képes.
A Biblia szerint a legnehezebben irányítható testrészünk, (Jakab levele 3:2-12) a beszéd elengedhetetlen eszköze, áldás és átok. Mindannyian használjuk, egy felmérés szerint a férfiak naponta 7.000, a nők 20.000 szó erejéig. Ezt az kutatást sem alátámasztani, sem megcáfolni nem tudom. Ha lenne, szívesen megnéznék egy kutatást arról is, hogy azt a 7-20 ezer szót milyen arányban használjuk építő, és milyen arányban romboló beszédre, viszont már most borítékolni tudom, hogy ez utóbbi, ha nem is gyakrabban, de hatékonyabban tesszük.
Sokat írhatnék a beszéddel való visszaélés formáiról — a hazugságról, a pletykáról, rágalomról, káromkodásról, vagy a hízelgésről — de ma koncentráljunk egy olyanra, amiről ritkábban beszélünk, mint a többiről. Victor Hugo azt írja:
„Minden lávák közül, amiket az emberi száj krátere okádni képes, a jókedv a legpusztítóbb hatású. Semmiféle tömeg nem tud ellenállni annak a csábításnak, hogy vidáman kövessen el gonosz dolgot. Nemcsak vérpadokon végeznek ki. S valahányszor egybegyűlnek az emberek, mindig akad közöttük egy mindenre kész hóhér, a gúny. Nincs ahhoz hasonló büntetés, mintha valakit kinevetnek.”
Míg a hazugság, a pletyka vagy a káromkodás első ránézésre is gonosz, romboló dolog, a jókedvben semmi kivetnivaló nincs. És ez igaz is mindaddig, amíg a jókedv tárgya nem valaki más balszerencséje, élete, személye. Mert az olcsó hahotáért mi csak a kreativitásunkkal, de az a személy, akiből gúnyt űzünk, mély lelki sebekkel fizet. Nem véletlen, hogy a Példabeszédek Könyvének bölcse azt mondja: a romlott beszéd összetöri a lelket. Találkoztál már kinevetett, kigúnyolt emberrel?
Van azonban a nyelvnek haszna is, hiszen a bölcs tanács így kezdődik: “A szelíd nyelv olyan, mint az élet fája”. A Biblia egyik leggyönyörűbb leíró szakasza a Jelenések könyve 22. fejezetében található, ahol János nekünk is bemutatja a látomásában látott Új Jeruzsálemet. Azt az örök otthont, ahol már nem lesz bűn és szomorúság, és ahol központi helyen, a főút közepén — azért, hogy bárki, bárhonnan könnyen elérhesse — ott áll az élet fája, melynek "levelei a népek gyógyítására szolgálnak.” Azoknak a népeknek is, akiket fegyverrel, és azoknak is, akiket a nyelv álnokságaival nyomtak el.
Ám erre a gyógyulásra nem kell az örökkévalóságra várni, mert egy jó szó, bátorítás és a szelíd szavak már ma hasonló gyógyító erővel bírnak. 7-20 ezer szóból mennyit fogsz ma gyógyításra költeni?