Fizetésnap, vagy születésnap?
"Mert a bűn zsoldja a halál, Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban."
"A bűnnek nem büntetése van, hanem zsoldja, tehát következménye."
A fenti mondatot nemrég, egy izgalmas előadáson hallottam, ami az internetre kerülve sokak kedélyeit borzolta fel. "Mit jelent az, hogy a bűnnek nem büntetése van? Hiszen Isten mindenkit megbüntet, aki nem a törvény szerint él!" — mondták. Az én fejemben pedig (éppúgy, ahogy gyanítom, hogy az előadó fejében is) a fenti ige szavai visszhangoztak. Akkor hogy is van ez?
Pál apostol római szavakat használ katonaságból, családból, közéletből. Olyanokat, melyeket az olvasói tökéletesen értettek, azok minden nüanszával együtt. Az egyik szó a "zsold" (görögül: ὀψώνιον, 'opszonion') magyar nyelven se kell zavarba ejtsen bennünket: a katona jól megérdemelt bérét nevezzük így. Ez az előre lefektetett összeg az elvégzett szolgálattal arányosan, magától értetődően járt minden katonának. A másik az "ajándék" (görögül: χάρισμα, 'karizma') szintén jól ismert, és valami váratlan dolgot jelent, amit a másiktól váratlanul, de főként ingyen, a teljesítményünktől függetlenül kapunk. Eddig nem mondtam semmi újat.
A kettő közül az egyik természetes (éppen ezért nem is lep meg bennünket), a másik pedig különleges dolog. Míg augusztus első hetének végén már türelmetlenül telefonálnék a meg nem kapott fizetésemért a területi irodába, addig a születésnapi ajándékom váratlanul fog érni. (Valóban váratlanul ért: tegnap volt a születésnapom, és meglepődtem.)
A kettő nem felcserélhető, hiszen ha az lenne, elég szomorú világban élnénk: ahol a fizetség nem volna következménye a munkánknak, hanem a főnökünk kegyein múlna, viszont minden születésnapi ajándék előre nyilvánvaló volna a számunkra, hiszen megdolgoztunk érte...
Pál tehát nyomatékosan mondja: a halál a bűn egyértelmű fizetsége (az Isten szeretetétől való elszakadás egyenes következménye) míg az örök élet koránt sem ilyen magától értetődő, és csupán Isten mérhetetlen szeretetével magyarázható ajándék.
Soha nem szabad összekeverni a kettőt, mert míg a halál fizetsége minden bűnösnek, válogatás nélkül jár, (így mindannyiunknak) addig az örök élet ajándékozásáról egyedül Isten dönt. És olyanok is megkaphatják, akikre egyáltalán nem számítottunk.
És ez az egész ezért olyan felháborító és logikátlan: mert Isten kegyelmes.