A gonoszokkal szemben


„Én pedig azt mondom néktek: Ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is.”
 

(Máté evangéliuma 5. fejezet 39. vers)

Szekálnak az osztálytársaid? Rágalmaznak a munkahelyeden? Ver a férjed? Rendszeresen megerőszakol a barátod? Szexuálisan molesztálják a gyermekedet? Lelkileg terrorizálnak a gyülekezetben?

Nem üthetsz vissza! Nem védekezhetsz! Nem válhatsz el! Nem futhatsz el! Te keresztény vagy, tehát fordítsd oda a másik orcádat is!

De tényleg erről beszélt Jézus? Egy keresztény nem jelezheti, ha valami fáj neki, ha valamit méltánytalannak érez? De akkor hova tegyük Jézus kihallgatása során a „miért ütsz engem?” (Ján.18:23) kérdését? Egy keresztény nem védekezhet, nem szólalhat fel saját védelmében? De akkor mi a helyzet Péter, István, Pál és a többi apostol védőbeszédeivel?

Ha nem csupán a szövegkörnyezetből kiragadva, kicsavarva, hanem a Hegyibeszéd egészét tekintve keressük a „fordítsd felé a másik orcádat is” kifejezés értelmét, akkor könnyen megérthetjük, hogy a néhány verssel korábban olvasható „Ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el!” (Mt 5:29) mondással együtt nem egy bizonyos fizikai mozdulatra, nem a tényleges arc odafordításra, hanem a konfliktusokhoz való belső viszonyulásra utal.

S hogy mi ez a viszonyulás?

1.   Lásd meg; az elsődleges ellenség nem az ember „nem test és vér ellen van nekünk tusakodásunk” (Ef.6:12)

2.   Amennyiben rajtad áll, igyekezz minden emberrel békességben élni. (Róm.12:18)

3.   Ne hagyd, hogy a gonosz belerángasson a soha véget nem érő adok-kapok játékába.  „Ne mondd: »Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele.” (Péld.24:29)

4.   Önmagadért bosszút ne állj! Sőt, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia.” (Róm.12:20)

 

 

  

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Mint a villámlás

A törvény és a pogányok