Isten igazsága és ítéletei
"Igazságod olyan, mint a hatalmas hegyek, ítéleteid, mint a nagy mélység, embert és állatot megtartasz, Uram."
Milyenek a hegyek, és milyen a mélység? Miben hasonlíthat Isten igazsága a hegyekhez és az ítéletei a mélységhez?
Talán napjainkban a legnagyobb kérdés, amit keresztények tesznek fel, vagy nekik szegeznek, az valahogy így szól: Milyen szerepe van Istennek a világ szörnyűségeiben, pl. a koronavírus járványban? Van, aki a kérdést úgy teszi fel, hogy hol van Isten, amikor ezek a borzalmak történnek, és miért nem segít, és vannak mások, akik úgy értelmezik, hogy ez valamiféle büntetés azokkal szemben, akik a helyes úttól eltérően élnek. Kinek van igaza? Büntetés, vagy isteni gondatlanság? Tudatos, vagy érdektelen? A két válasz közül azonban egyik sem vet pozitív fényt Istenre. Ezek szerint Isten vagy zsarnok, vagy felelőtlen órásmester. Az én Istenem ezek közül egyik sem.
A zsoltáríró Isten igazságát és ítéletét a magas hegyekhez és a mélységhez hasonlítja. Megrendíthetetlen igazság, vagy igazságosság, ami mindenki szeme elé tárul, aki keresi — éppúgy, mint egy hatalmas hegy. A mélység már csak az azt kutató szeme elé tárul teljesen. A felszínes megfigyelő csak azt látja, hogy mély és sötét. Ha csak ezekre a szavakra alapoznánk az Isten igazságosságáról és ítéleteiről való gondolkodásunkat, bizony, cudar kép tárulna elénk. Egy rendíthetetlen igazságosságú bíró, aki ha valakit híjával talált, arra bizony a mélységes büntetését szabja ki.
De mi Isten valódi büntetése? Isten igazsága és ítélete ebben teljesedik ki: “embert és állatot megtartasz”. Az, amit mi büntetésnek látunk (pl. koronavírus) valójában következmény. Nem Isten büntetésének, hanem a saját bűnünk következménye. Nem egy kegyetlen tréfa, vagy túlzó gyakorlati tanítás: ezt mi okoztuk magunknak.
És Isten hol van mindezek alatt? Ott, veled. Melletted. Nem hagyott el, mert “embert és állatot megtartó” az igazságossága és ítélete. Stabil és megbízható. Érted, és nem ellened. Nincs mitől félned, mert ő nem a bosszúálló isten, hanem az egyetlen, szerető Isten.