A Lélek gyümölcse
„A
Lélek gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság,
hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs törvény.”
Pál levele a
galáciai gyülekezetnek 5:22-23
Pál az 5.
fejezetben arról a jó és rossz közötti küzdelemről beszél, ami bennünk zajlik.
A szívünkben levő jót „Lélek szerinti életnek”, a rosszat pedig „a test
kívánságának” nevezi (5:16). Majd konkrétan fölsorolja a „test cselekedeteit”
és a „Lélek gyümölcsét”:
|
A test cselekedetei
(5:19-21)
|
A Lélek gyümölcse
(5:22-23)
|
1.
|
házasságtörés,
paráznaság
|
szeretet
|
2.
|
tisztátalanság,
bujálkodás
|
öröm
|
3.
|
bálványimádás,
varázslás
|
békesség
|
4.
|
ellenségeskedés,
viszálykodás
|
türelem
|
5.
|
féltékenység,
harag
|
szívesség
|
6.
|
önzés
|
jóság
|
7.
|
széthúzás,
pártoskodás
|
hűség
|
8.
|
irigység,
gyilkosság
|
szelídség
|
9.
|
részegeskedés,
tobzódás
|
önmegtartóztatás
|
Hogyan is
lehetne e két párhuzamos listát a mindennapi életre lefordítani?
1. A házassági kötelék csak szeretettel
tartható össze.
2. A fogyasztói társadalom által kínált
rövidtávú élvezetek helyett a Lélek hosszú távú örömöt képes adni.
3. A hamis istentiszteleti forma
lelkileg betegít meg (van is rá egy pszichológiai szakszó: ekkléziogén neurózis); míg az igaz istenimádat békességet ad a
szívnek.
4. A kultúránk azt a benyomást kelti,
hogy nekünk mindenre most és azonnal szükségünk van („mert megérdemeljük”); evvel
ellentétben akiben Isten Lelke dolgozik, türelmesen megelégszik avval, amije
van.
5. Világunkban elidegenednek egymástól
az emberek, féltékenyek egymásra, és haragot táplálnak egymás iránt; míg a
lelki ember szívesen segít azokon is, akikkel nem ért egyet.
6. A testi ember mindig csak magára
gondol; míg azokból, akikben a Lélek lakik, jóság sugárzik.
7. A közösségek – legyen az lakó-,
iskolai-, kollegiális-, vagy hitközösség – bomlófélben vannak; míg a Lélek az
összetartást erősíti az emberekben.
8. Sokszor a legjobb barátságok is
megbomlanak, amikor az egyik félnek jobban kezd menni a sora; a hívő embert
azonban nem zavarják az anyagi, vagy szellemi különbségek.
9. Míg a testi ember nem érzi magát jól
a saját bőrében, és különböző függőségekbe menekül (alkohol, cigaretta, drog,
de lehet tévézés, evés, vagy akár szex is), hogy elfeledje ezt a rossz
életérzést; addig a lelki ember szívében békesség lakik, és így kiegyensúlyozott
életvitelt folytat.
Idáig
teljesen világos, de miért mondja, hogy a „testnek cselekedetei” vannak, a „Léleknek”
pedig „gyümölcse”? Miért nem beszél a rossz és a jó ember cselekedeteiről? Vagy
miért nem a megtéretlen és a megtért ember gyümölcseit sorolja fel? Ha
összefüggésben olvasom Pál gondolatait, akkor egyértelmű, hogy a rosszhoz nem
kell semmi mást tennem, csak adnom önmagam (Római levél 7:14-25). Az önzés
genetikailag kódolva bennem van. Kitörölhetetlenül belém égették az egoista
viselkedési mintákat. És saját erőmből képtelen vagyok, képtelenek vagyunk
fölül emelkedni önző érdekeinken – ezért tart ott a világ, ahol tart. Ha még is
jót teszek, az nem magamtól van, hanem a bennem lakó Lélektől. Ha a Lélek vezet minket, automatikusan
megváltoznak a test cselekedetei, és megjelenik a Lélek gyümölcse (5:18).
Így
hát, ha ma jók akarunk lenni, akkor ne erőltessük a „jó cselekedeteket”, hanem
hívjuk meg imával ma reggel az Isten Lelkét a szívünkbe, és ő majd elvégzi a
maga munkáját a nap folyamán, ő majd megajándékoz bennünket gyümölcsével.