Egység Krisztusban

Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok Krisztus Jézusban.

Nemrég ügyintézési okokból be kellett mennem egy bankfiókba, ahol olyan tapasztalatot szereztem, amit egy életre meg fogok jegyezni. Már rögtön azután, hogy beléptem, a biztonsági őr tegezve, és meglehetősen ingerült hangnemben rám förmedt, hogy azonnal vegyem le a napszemüvegemet. Rövid magyarázkodás után — tudniillik hogy a szemüvegem nem napszemüveg, hanem fényre besötétedik, de nincs akadálya annak, hogy levegyem — végre megkérdezte, hogy egyáltalán miért jöttem, és (még mindig tegezve) egyik ügyintézőhöz irányított, aki szintén mogorva hangnemben, a számítógépét bámulva vetette csak oda a kérdést: mit akarok? Miután nagy nehezen elmagyaráztam, hogy mi járatban vagyok, elkérte a személyi igazolványomat és a lakcímkártyámat. Csak mikor meglátta, hogy Pécsett születtem, és rákérdezett, hogy akkor végül is mi közöm nekem ehhez az említett egyházhoz, — tehát miután kiderült, hogy lelkész vagyok — változott meg a hangneme, kezdett el cseverészni, és intézte el az ügyemet elfogadhatóan.
Egy pillanatra beleérezhettem magam abba, hogy milyen is lehet “másodosztályúnak”, vagy nemkívánatosnak lenni.

Kicsit mint Pál apostol barátja, aki miatt képesek lettek volna megölni Pált a jeruzsálemi templom, a zsidóság legszentebb helyének udvarán azért, mert úgy gondolták, hogy ő is belépett a templomot körülvevő falon belülre, ahova neki nem lett volna szabad. (Az Apostolok Cselekedetei 21:27-40) Trofimosz bűne nem az volt, hogy valami rosszat tett, vagy gondolt volna, az egyetlen hiba az volt, hogy nem zsidó származású volt, hanem görög. Milyen furcsa világ volna az, ahol a gyülekezeteinkbe csak bizonyos származású, vagy felmenőkkel rendelkező személyek léphetnének be, igaz? Vagy ha csak a Pécsről származó lelkészekkel beszélnénk emberi módon.

Mert egyébként mi a különbség? Van egyáltalán? Később, a börtönből írva az efézusi gyülekezetnek, Pál apostol valószínűleg erre a falra, és az ezzel kapcsolatos esetre emlékezik vissza, amikor arról ír levelében, hogy Krisztus "az ő testében lebontotta az elválasztó falat, az ellenségeskedést” (Pál levele az efézusiakhoz 2:14-15). És ha lerombolta, akkor mi a különbség? Bárki jöhet hozzá, és ő azonos bánásmódot ígér mindenkinek. 

Nincs különbség, és még ha volna is, akkor sincs! Isten szemében nincs katolikus, vagy protestáns, roma, vagy zsidó, arab, vagy amerikai, csak te vagy és én, és ő mindannyiunkért a fiát adta váltságul. Azt hiszem, ezen érdemes elgondolkoznunk.