Kettős élet
Ha nem járkálsz a nyugalom napján, kedvteléseid után az én
szent napomon, ha a nyugalom napját gyönyörűségesnek hívod, az Úr szent napját
dicsőségesnek, és azzal dicsőíted, hogy abbahagyod munkáidat, nem keresed
kedvteléseidet, és nem tárgyalsz ügyeidről, akkor gyönyörködni fogsz az Úrban,
én pedig a föld magaslatain foglak hordozni, és táplállak ősödnek, Jákóbnak
örökségében. – Az Úr maga mondja ezt.
Kettős életet élt. Úgy gondolom, hogy nagy többségünk
negatív éllel hallja ezt a mondatot. Mert először talán nem arra gondolunk,
hogy volt egy ember, aki nappal szerény, becsületes munkával kereste meg visszafogottan
a napi betevőt, ám amikor leszállt az éj, bátor, magabiztos szuperhősként mentette
meg a világot az igazság oldalán harcolva. Sokkal inkább az jut eszünkbe, hogy
valami nincs rendben, valami bűzlik a történetében, és előbb-utóbb csúnya vége
lesz ennek.
De ne menjünk ennyire messzire, akár a szuperhős-, akár az „alvilági”
szálon. Tökéletes példa a kettős életre Ézsaiás 58. fejezete. Röviden arról
szól, hogy nem lehet imádni Istent, megszentelni a nyugalomnapot úgy, hogy
közben embertelenül bánunk egymással. Isten előtt nem tudunk kettős életet
élni.
A Vele és a másik emberrel való kapcsolat
szétválaszthatatlan. A templomi, gyülekezeti istentisztelet nem ér semmit, ha a
hétköznapokban nem figyelünk oda egymásra. Hiába az imádság és a mesteri módon
megszerkesztett liturgia, hiába az összes magasztos ének és dicsőítés, hiába az
úrvacsora, ha közben nem éljük meg, nem adjuk tovább Isten szeretetét. Lelkiségünk
és vallásosságunk az életünk része, nem pedig egy szépen pingált álarc, amit
felvehetünk a hét egyik különleges napján.
Egyek vagyunk és oszthatatlanok. Templomba bemenet és onnan
jövet is.