Isten lehelete
„De csak a lélek az a
halandóban, a Mindenható lehelete, ami értelmessé teszi.”
Jób könyve 32:8
Jób
könyvének 32. fejezetében föltűnik egy Elihú nevezetű fiatalember, aki eddig
egyáltalán nem szerepelt. Saját beismerése szerint mindezidáig az idősek iránti
tisztelet fékezte meg nyelvét, és csak figyelt, hogy mit mondanak Jób barátai,
Elifáz, Bildád és Cófár, illetve, hogy hogyan védekezik a vádaskodásokkal
szemben maga Jób. Mikor azonban azt érzékeli, hogy a barátok tapasztaltságuk és
előrehaladott koruk ellenére sem mondanak bölcs dolgokat, nem bírja magába
fojtani a szót. A bölcsesség – állapítja meg Elihú – a közhiedelemmel
ellentétben nem feltétlenül jár együtt az idős korral.
Móra
Ferenc Aranykoporsó című regényében Hierocles,
Alexandria kormányzója Diocletianus, a császár elé járul, hogy elmondja neki
zavaros elméletét világról és istenről, amelyet – vélekedik a kormányzó – ha elfogadna
a császár, meg lehetne menteni vele a Római Birodalmat. Az író szemléletesen
mutatja be az elvont filozófus és a gyakorlatias császár találkozását:
„[Hierocles] szájából megállíthatatlanul
ömlött a császárnak érthetetlen szavak zuhatagja: a nusz, amely nemzé a pneumát
és az aetont, az ennoia, a genesiurgnak
nevezett csíra, a Jamblichus, Philo, Plotinos istenkereső iskoláinak nyomorú
zagyvaságai. Amennyire bámulta, annyira unta a császár ezt a kimeríthetetlen
tudományt, amellyel a művelt városkormányzó meg akarta menteni a birodalmat. A
császár nem volt ilyen művelt, de okosabb volt.”
A
Biblia több helyen is beszél arról, hogy a műveltség nem feltétlenül jelent
bölcsességet is. Az ember sokszor hamis tényezőkhöz köti a bölcsességet. Ilyen
lehet az idős kor, a sok tapasztalat, magas iskolai végzettség, vagy tekintélyes
tisztség munkahelyen, vallási közösségekben. Ezek közül egyik sem rossz vagy
megvetendő, de amikor az ember az élet nagy kérdéseivel szembesül – fájdalom,
bántás, elmúlás, stb. – akkor többre van szükség az ezek által nyújtott
ismeretnél.
Éppen
Jób esete jó példa erre. A három barát, Elifáz, Bildád és Cófár rendelkeztek
minden műveltséggel, amelyet egy jól képzett teológus, egy tapasztalt vallási
vezető a hosszú évek során elsajátíthatott. Mégis Jób így jellemzi őket: „Nyomorúságos
vigasztalók vagytok mindnyájan!” (Jób 12:2) Miért? Mert büszkék voltak saját
bölcsességükre, miközben hiányzott belőlük az az „isteni lehelet”, amiről Elihú
is beszélt. Tudásuk egy egészen egyszerű képlet bizonygatásában, alapos körüljárásában
merült ki: ha jó vagy, Isten szeret és megjutalmaz; ha rossz vagy, Isten nem
szeret és megbüntet. Ez jól hangzik ugyan, de nem igaz. Jób barátai műveltek
voltak talán, de nem okosak. Isten irántunk érzett szeretetét nem befolyásolják
tetteink, ő feltétel nélkül szeret.
Új
év kezdődött. Vegyél egy mély levegőt, és kérd, Isten töltsön be avval az „isteni
lehelettel”, mert egyedül csak az adhat eligazítást életedben 2014-ben is.