Ahogy jobb élni

Jobb a feddhetetlenül élő szegény annál, aki gazdag, de görbe utakon jár.

Az általános keresztény gondolkodástól eltérően a Biblia sehol nem tanítja azt, hogy a pénz gonosz volna, vagy a vagyon bárkit is automatikusan megakadályozna az Istennel való kapcsolat kultiválásában. Még ha sokan úgy is gondolják, nincs egyenes arányosság a gazdagság és az Istentelen élet között: Amerika két népszerű gyorsétteremláncát, a Chic-fil-A-t és a Wendy’s-t is keresztények alapították, sőt, az előbbi összes étterme vasárnaponként zárva tart azért, hogy a dolgozóinak lehetősége legyen templomba menni és a családjukkal ünnepelni. Ezen kívül a JCPenney divatáruház és a Walmart bevásárlóközpont-lánc is keresztény alapítókkal büszkélkedhet. Róluk bizonyára nem lehet elmondani, hogy szegények voltak, úgy, ahogy Dolly Partonról, minden idők egyik legnagyobb country-énekeséről sem, aki szintén Krisztussal jár. 

A listát még éppen csak elkezdtük, sokáig sorolhatnánk a gazdag hívőket, — nem mindenki Gazdag Ifjú — de már ebből is kitűnik, hogy nem a pénz “minden rossz gyökere” (Pál első levele Timóteushoz 6:10) és ha mégis bárki ilyent állítana, annak javaslom, hogy olvassa el a bölcs szavait a Prédikátor könyve 5:18-19-ben!

Az azonban teljesen biztos, hogy akár a nagy szegénység, akár a nagy gazdagság a lelki élet és az erkölcsösség rovására mehet, (A példabeszédek könyve 30:8-9) ha az ember nem figyel oda eléggé, és nem Istentől várja a józan gondolkodást ezekben a helyzetekben is. A mai ige szerint azonban mind a gazdagság-szegénység, mind a feddhetetlenség-görbe utak tekintetében négy variáció lehetséges: mind a szegény, mind a gazdag ember lehet becsületes és becstelen is. Ha pedig így van ez, akkor igaz, amit a Bölcs leszögez, valóban jobb szűkölködni, de Istennel járni, mint az, hogy valakinek mindene meglegyen, de közben a lelke sötét.

Meg különben is, mit jelentenek ezek a szavak? “Szegény”, “gazdag”? Ki dönti el, hogy ki szegény és ki gazdag? Jártam már palotában, aminek a lakói naphosszat a “kevés” fizetésükről panaszkodtak, és jártam egyszobás, düledező vályogvityillóban, ahol a családi béke és a megelégedés járta át a levegőt. Ilyenkor merül fel a kérdés: ki igazán szegény, és ki valójában a gazdag?


Pál apostol azt mondja, hogy "nagy nyereség a kegyesség megelégedéssel” (Pál első levele Timóteushoz 6:6) így a mai Reggeli Dicséret tanulsága nem az, hogy jobb a kevés pénz a soknál, hanem egyszerűen ez: nem vagyunk szegények, ha Istennel járunk, és a nagy vagyon se tesz gazdaggá Őnélküle. A legjobb ebben a tudatban élni.