Kereszt = szeretet


"Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették szenvedélyeivel és kívánságaival együtt."



A jelképek jelképek, a szimbólumok pedig szimbólumok. Ez az axióma (alapigazság) magától értetődőnek tűnhet, de gyakran elfelejtjük. Azt is gyakran elfelejtjük, hogy az idő múlásával bizonyos szimbólumok, jelképek új életre kelhetnek, más jelentést kaphatnak, mint amivel korábban asszociálták őket. Arról nem is beszélve, hogy ugyanazon jelképek értelme kultúráról-kultúrára, földrajzi helyzettől függően szintén változhat.

Na de hogy ne csak rébuszokban beszéljek, mondok néhány példát is:
Kezdjük a színek világában. A földrajzi különbségek szemléltetésére nagyszerű példa a piros szín, ami Kínában a jószerencsét, míg Dél-Afrikában a gyászt jelképezi. Amerikában a zöldet (a használatos papírpénz színe miatt) a vagyonnal azonosítják, addig Magyarországon semmi hasonlóról nem beszélhetünk. Míg ma a legkönnyebb a zokni színéről eldöntenünk, hogy egy csecsemő kisfiú, vagy kislány, addig a száz évvel ezelőtti Amerikában bajban lennénk: jellemzően a kisfiúkat rózsaszín, a kislányokat pedig kék színű ruhákba öltöztették. (Nem, nem írtam rosszul, tényleg fordítva!) És még millió példát hozhatnánk arra, hogy hogyan változik egy-egy szimbólum jelentése időn és téren át.

Így igaz ez a kereszt jelképére is.

Az ókori Római Birodalomban a kereszt és a keresztre feszítés, megfeszítés szimbóluma szöges ellentéte volt a jelkép mai jelentésének: kegyetlenséget, fájdalmat és a bizonyos halált jelentette. A keresztre gondolva szörnyűbbnél szörnyűbb dolgok juthattak az ember eszébe, és hogyne jutottak volna, hiszen a keresztre feszítés az ókori Róma egyik, ha nem legkegyetlenebb kivégzési eszköze volt. Ám Jézus kereszthalálával a szimbólum jelentése megváltozott.

Mikor Pál azt üzeni a Galatáknak, hogy a testet meg kell feszíteniük, — és így kell tennünk nekünk is, — vajon melyik jelentésre gondol? A "Krisztus előtti", vagy a "Krisztus utáni" szimbólumra? Hiszen alig néhány verssel korábban arról ír, hogy a Lélek gyümölcse a szeretet, melynek megnyilvánulásai a többi hat, amik mind részei az elsőnek.

Jézus halálával a kereszt jelképe már nem kegyetlenség, fájdalom és halál, hanem pont ellenkezőleg. A kereszt maga az életet adó szeretet. Pál üzenete tehát egyértelmű: a test mostantól, szenvedélyeivel és kívánságaival együtt a szeretetnek lettek alárendelve.

✝️ = ❤️

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Világosság a sötétségben

Gyakorlati teológia