Megmenekülés a tűzön át
„Mert
más alapot senki sem vethet a meglevőn kívül, aki Jézus Krisztus. Azt pedig,
hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát vagy
szalmát, az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor
mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a
tűz fogja próbára tenni. Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad,
jutalmat fog kapni; de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga
megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át.”
Pál első levele a korinthusi gyülekezetnek 3:13-15
Tizenéves koromban –
keresve saját helyemet – jó néhány megtéréstörténetet olvastam. Egyik például Nicky
Cruzról, egy amerikai bandavezérről szólt, aki semmilyen gaztettől nem riadt
vissza, de aztán egy lelkésszel való találkozása megváltoztatta az életét (Repülj kicsim, repülj! és Kereszt az aszfaltdzsungelben). Aztán olvastam
kínai misszionáriusról, egy leprás megtéréséről, és más történetekről, melyek
címére már nem is emlékszem. Lenyűgöztek azok az életrajzok, amelyek az
egyháztörténelem óriásairól szóltak, Luther életrajz gyerekeknek, vagy a Tűzből kikapott üszök John Wesley-ről.
Mindegyik történetben azt találtam a legérdekesebbnek, ahogyan megváltozott
ezeknek az embereknek az élete, miután találkoztak Jézus Krisztussal.
Egy dolgot azonban
soha nem értettem, sőt nagyon zavart. Ezek az emberek sok esetben egész más
teológiát vallottak, mint amit saját felekezetemben hallottam. Hogyan dolgozhat
Isten Lelke olyan emberekben, akik bizonyos részletekben máshogy gondolkodnak
és máshogy élnek, mint ahogyan a Biblia tanítja? – morfondíroztam magamban.
Pál apostol
gondolatai választ adnak akkori kérdésemre. Keresztyén teológiát sok mindenből lehet
építeni, aranyból, ezüstből és drágakőből épp úgy, mint fából, szénából és
szalmából. És ha az az építmény nem állja ki a tűz próbáját, akkor a benne
lakók kárt vallanak. Ugyanakkor Pál azt is hozzá teszi, hogy mindezek mellett
meg is menekülnek. Hogyhogy? Úgy, hogy a teológiájukat Jézus Krisztusra
alapozták.
Mire tanít
bennünket mindez? Arra, hogy az üdvösség nem a tiszta teológiából adódik, nem
is a makulátlan vallásosságból, de még csak nem is a kegyes életvitelből, hanem
egyedül csak Isten kegyelméből Jézus Krisztus által. Ezért dolgozik a
Szentlélek olyan látványosan minden olyan ember életében, akik erre a Jézus
Krisztusra alapoznak. Ezzel persze nem a tiszta teológiára való törekvés
fölösleges voltáról beszélek, hanem csupán arról a tudatos keresztyén
életvitelről, amely tisztában van vele, hogy bármi jót teszek, tisztát gondolok
és szépet mondok, az üdvösség végső soron egyedül Jézus Krisztusra alapozva nyerhető
el.