Mi ez a vallásos arrogancia?
„Mi
az Istentől vagyunk: a ki ismeri az Istent, hallgat reánk, a ki nincsen az
Istentől, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak lelkét és a
tévelygésnek lelkét.”
1
János 4:6
Igazság! Hol az igazság?
Tévelygés! Ki tévelyeg? Engem az Isten küldött! Valóban? Ha nem hiszel nekem,
magát az Istent is visszautasítod. – Milyen elképesztő és arrogáns minden ilyen
mondat, nemde? Rossz leírni, rossz hallani. De mi a helyzet mindezzel?
A vallások közötti egyeduralomra
való törekvés napjainkra már annyira kiverte a biztosítékot, hogy az emberek
többsége képtelen a toleranciára. Nem véletlen, hogy az utóbbi pápák is (II.
János Pál és I. Ferenc) azért váltak népszerűvé, mert nagy erőfeszítéseket
tettek, tesznek a vallási megbékélésre más felekezetekkel. Divat lett a Krisztusban
mind egyek vagyunk – kifejezés használata a keresztények között, az Istenhit
összeköt minket – szóhasználat pedig másokkal kapcsolatosan. Az ökumenizmus
felsőfoka pedig a hegycsúcsra minden oldalról fel lehet jutni valahogy, de a
lényeg, hogy odafent mind találkozunk! A Minden különbség elválaszt, ezért
minden, ami megkülönböztet, ha a másiknak nem tetszik, rossz – gondolat odáig vezet,
hogy lassan valóban egységes transzcendens masszává olvad a hit útja az ember
számára. Hiszen, ha minden úton célba érünk, akkor teljesen mindegy merre
megyünk, nem? Nem félünk attól, hogy végül teljesen összezavarodunk, elvesztjük
az identitásunkat (amit a különbségek határoznak meg leginkább) és teljesen
eltévedünk.
Természetesen én is hiszek abban,
hogy arra lehet építeni az egyházak közötti párbeszédben, ami közös. De abban
is hiszek, hogy csak olyan különbözőséget szabad, sőt szükséges feladnunk, ami
nem Istentől való. A múlt borzasztó hibái miatt nem szabad tönkretenni álságos
megalkuvásokkal a jövőnket. Legnagyobb hibánk, hogy míg az elvekért, a
különbségért az első keresztények szeretettel élve készek voltak önmagukat is
feláldozni, addig utódaik, a hatalmukkal visszaélve, ugyanezért készek voltak
mások életét elvenni. De aki az egyháztörténelemben járatos, az tudja, hogy
más, nem keresztény egyházak is hasonló utat jártak be. Sőt, napjainkban is
beszélhetnénk arról, hogy néhány, nem keresztény többségű ország milyen
toleranciával fordul más vallások békés misszionáriusai felé…
Mi akkor a megoldás? János kijelentése nagyon kategorikus:
„Mi
Istentől valók vagyunk: aki ismeri Istent, az hallgat ránk, aki nem Istentől
van, az nem hallgat ránk. Erről ismerjük meg az igazság lelkét és a tévelygés
lelkét.” –
minden más lehetőséget kizár. (Hasonlóan Jézushoz: „Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem mehet az Atyához,
csak én általam!”) Az apostol szavaiban azonban nem azon van a hangsúly,
hogy MI VAGYUNK AZ ISTENTŐL, hanem azon, hogy AKI ISMERI ISTENT! Ugyanis az
Isten megismerhető, ahogyan az igazság is megismerhető és így a különbségtétel
is végrehajtható, csak meg kell találnunk az alapját. Véleményem szerint ez
egyszerű. Keresztények között legyen ez az alap a Szentírás, hiszen minden
keresztény vallja, hogy hitének alapja. Ezért a kereszténység egységét a Biblia
alapján lehet, sőt szabad csak létrehozni. Más vallásokkal kapcsolatosan is
csak azt ajánlhatom, hogy mindegyik közösség szent iratai alapján hasonlítsuk
össze azok istenét. Vagyis, ítéljük meg a keresztényekét a Biblia alapján, az
iszlámét a Korán alapján, és így tovább. És végül látni fogjuk a különbséget és
dönthetünk. Amikor pedig megbizonyosodtunk, mert ez lehetséges, akkor
hallgassunk az igaz szóra!