Szorgalmasan keresni a Bölcsességet


"Szeretem azokat, akik engem szeretnek, megtalálnak engem, akik keresnek."


Azt szokták mondani, hogy a jó gyereknek nem kellenek játékok — a jó gyerek képes bármivel eljátszani — és ez így van a valóságban is. A kislányom kedvenc "játéka" ily módon egy gumiszalag (ruhapánt) lett, amit feleségem egyik ruhadarabjáról csatolt le neki. Ez a pánt volt már képzeletbeli póráz, hajgumi, nyaklánc, alvós nyuszi, korona... Elég alacsony befektetésű játék, elemet nem kell cserélni benne, elromlani se tud igazán... De amikor eltűnik, és senki nem emlékszik, hol látta utoljára... Nincs az a bombakereső kutya, ami megtalálja a párnák alatt, vagy a mesekönyvek mögött!

Nem így a bölcsesség!
Elnézést: Bölcsesség.

A mai igénk egy hosszú, 36 versszakból álló vers (A példabeszédek könyve 8. fejezet) középpontjában helyezkedik el. Ez a szakasz egy huszárvágással felülírja a korabeli, és ma is oly népszerű nőket ért sztereotípiákat, és ahelyett, hogy a várakozásunknak megfelelően egy nagy szakállú, ősz hajú, öreg, fehér férfit mutatna be, az említett verset egy Bölcsesség nevű, metaforikus asszony mondja el, aki szöges ellentétben áll az előző fejezet "idegen nőjével", aki a balgaságot és a kicsapongást képviseli.

Ez a nő mindenki számára elérhető, és tőle tanulnak a királyok és uralkodók, igazságossággal és hatalommal bír és ingyen ajánlja ajándékait mindenki számára. ("Szeretem azokat, akik engem szeretnek.") Szeret ő mindenkit, (hiszen a bölcsesség ismérve maga az isteni szeretet is) de akik a viszont szeretik őt, azok sokkal jobban járnak, mint akik gyűlölik őt.

"Mert aki engem megtalál, az életet találja meg, és kegyelmet nyer az Úrtól. De aki vétkezik ellenem, magának árt, gyűlölőim mind a halált szeretik." (A példabeszédek könyve 8:35-36)

Gondolhatnánk, hogy a bölcsesség megtalálása legalább olyan nehéz, mint a kislányom elhagyott játékának fellelése, de ez nem így van. A bölcsességben a legcsodálatosabb, hogy ő maga bátorít minket: "megtalálnak engem, akik keresnek". Nem titkos tudásról, nem bölcselkedésről van szó, nem okoskodásról, hanem gyakorlati, elérhető bölcsességről — nem máshol, mint Jézus Krisztus mellett.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Világosság a sötétségben

A tökfőzelék és a szeretet