Csodálatos tudás
Még nyelvemen sincs
a szó, te már pontosan tudod, URam.
Minden oldalról
körülfogtál, kezedet rajtam tartod.
Csodálatos nekem ez
a tudás, igen magas, nem tudom felfogni.
(Zsoltárok könyve 139:4-6)
Az az ismeret, amellyel nagy hírű kutatók rendelkeznek, bámulatra
méltó. Az ilyen tudósok nem csak abban különböznek az egyszerű laikustól, hogy
kicsit jobban elmélyültek egy adott szakterületen, hanem abban is, hogy olyan
összefüggéseket értenek meg, amelyek „földi halandó” számára felfoghatatlanok. Ez
a különbség szakavatott és laikus között némi fényt vet arra a viszonyra, ami
Isten mindentudása és az emberek korlátolt ismeretei között tátong. Isten
például előre tudja, hogy mikor fog valaki fölállni, vagy leülni (2. vers),
vagy hogy melyek lesznek a következő szavai (4. vers). Tisztában van avval,
hogy mit tettünk, még akkor is, ha rajtunk kívül senki sem látta azt, sőt
ismeri az indítékainkat és motivációinkat is (7. vers). Elmondhatjuk Dáviddal
együtt, hogy „csodálatos ez a tudás, igen
magas, nem tudjuk felfogni” (6. vers).
Az hogy Isten ilyen mélységekben ismer minket, akár
félelmetes is lehet. A pécsi egyiptológus, Vörös Győző beszámol egyik könyvében
arról, hogy ásatás közben az egyik arab munkásának kezébe nyomott egy
távcsövet, aki csodálkozva forgatta a varázslatos eszközt. Belenézett, majd kis
idő múlva eldobta, összerogyott és keservesen sírni kezdett. Az egyiptológus
nem értette a dolgot, és többször is rá kellett kérdeznie, hogy mi sokkolta őt
ennyire, mire végre kissé megnyugodva válaszolni tudott: „A csőben megláttam a
feleségemet, amint éppen a házunk előtt tereget. Erről eszembe jutott, hogy
Allah is ugyan így lát bennünket. Nincs előle menekülés!”
Valóban, a mindentudás félelmetes is lehet, csakhogy, Dávid többről
beszél, mint egyszerű mindentudásról – már amennyire a mindentudás egyszerű.
Amikor Dávid elkezdi a zsoltárt – „URam, te megvizsgálsz, és ismersz engem” (1.
vers) – akkor ez alatt nem pusztán száraz ismeretet ért. Az „ismerni” ige az
Ószövetségben a legmélyebb, legintimebb szeretet kifejezése is lehet (vö. 1Móz
4:1). Ezek szerint Isten „mindentudása” csak a „mindenkiszeretete” fényében
érthető meg. Amikor Dávid arról beszél, hogy a Mindenható előre tudja, hogy mit
fogunk mondani, nem pusztán ismeretről beszél, hanem elsősorban szeretetről.
Isten azért tudja minden szavunkat, azért ismeri gondolatainkat, azért lesi
kívánságainkat, mert érdekli, hogy kik vagyunk, odafigyel ránk, szeret minket.
Hasonlít ez ahhoz, ahogyan feleségem nemegyszer kitalálja, hogy mihez van éppen
kedvem, vagy hogy egy adott témáról mi a véleményem. Ez feleségem részéről ez nem
lexikális tudás, hanem a szeretet megnyilvánulása.
Dávid tehát nem (csak) a mindentudó Isten fölfoghatatlan
ismeretén álmélkodik, hanem az iránta tanúsított szeretetén. Ismerjük/szeressük
mi is viszont Istent!