Az elbizakodás veszélye


 „Aki tehát azt gondolja, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék!”
Korinthusi első levél 10:12
 
Büszkeséggel töltött el, hogy fölvettek az egyetemre. Lelkesen el is újságoltam egyik ismerősömnek, aki legnagyobb meglepetésemre a következőket mondta: „Vigyázz arra, hogy a bölcsészet gőze meg ne mérgezzen téged.” Akkor még nem tulajdonítottam a tanácsnak túl nagy jelentőséget. Elérkezett a várva-várt első hét. Lelkesedésemben sokkal több órát vettem fel, mint amennyi kötelező lett volna, nem csak első éves kurzusokat, hanem másodéveseket is. Csütörtökre már majdnem megtelt leckekönyvem első két oldala, de én még kinéztem magamnak péntekre két harmadéves kurzus is. A tudat, hogy én már majd a harmadévesekkel fogok együtt tanulni, büszkeséggel töltött el. És eljött a péntek reggel. Ahogy jöttem le a hegyről (mecseki gyerek vagyok), megpillantottam az éppen beforduló buszt. Uccu neki, elkezdtem rohanni a buszmegálló felé, de futás közben ráléptem egy kőre, bokám félrecsuklott, és már meg is volt a baj. Csuda jó kedvem nyomban elillant, és fájó bokával, morcosan sántikáltam be az egyetemre. Azon morfondíroztam, hogy miért rontotta el Isten a napomat. Hetekbe került, mire teljesen helyrejött a ficam, úgy hogy volt időm gondolkodni, és szépen lassan kikristályosodott, hogy miért kellett arra a kőre rálépnem. Isten nem akarta, hogy elszálljak magamtól; nem akarta, hogy nagyobb jelentőséget tulajdonítsak az egyetemnek, mint ami megilleti azt; nem akarta, hogy elfelejtkezzem arról, hogy én is esendő vagyok – fizikai és lelki értelemben. Ma már hálás vagyok annak a bizonyos kőnek.

De nem csak a „bölcsészet gőze” teheti az embert beképzelté. Pál első korinthusi levelének 10. fejezete Izraelről szól, akik miután dicső módon kijöttek Egyiptomból, hibát hibára halmoztak (bálványimádás, lázadás, stb.). Izraelitának lenni, Isten kiválasztott népéhez tartozni nem jelent mentességet a büszkeségtől és az önfejű döntésektől. Sőt, a kiválasztottságba vetett hit magában hordja az önzés, mások lenézésének és megvetésének veszélyét. „Aki tehát azt gondolja, hogy áll”, hogy mindig igaza van, hogy jobb, mint a többiek, hogy felsőbbrendű „vigyázzon, hogy el ne essék!”

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Világosság a sötétségben

A tökfőzelék és a szeretet