Lemosni a képmutatást
"Mossátok
tisztára magatokat! Vigyétek el szemem elől gonosz tetteiteket! Ne tegyetek
többé rosszat..."
Ézsaiás próféta könyve 1:16
Jean-Jacques
Rousseau (1712-1778) egyik leghíresebb könyve: Emil, avagy a nevelésről.
Ebben leszámol korának tekintélyelvű nevelésével. Egy olyan apát ír le, amelyik
mindig elérhető a gyermeke számára, kész leülni vele játszani, elmagyarázni
neki a világ dolgait. A szép és nemes elvek mindmáig nagy hatással vannak a
pedagógiára. Ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy Rousseau-nak 5 gyereke
született, és mindegyiket árvaházba adta.
Kortársa, a filozófus Voltaire
(1694-1778) képmutatással vádolta meg Rousseau-t, amiért saját elveit nem
fektette gyakorlatba, hanem inkább mindegyik gyerekét letette az árvaház ajtaja
elé. Rousseau hevesen tiltakozott, és azt írta, hogy ő biztosan emlékszik, nem
az árvaház ajtaja elé, hanem az ajtón belül rakta le a csecsemőket. A modern
pedagógia atyjának magatartásában nem csak az volt rossz, hogy következetlen,
ellentmondásos és – Voltaire szavaival élve – képmutató volt, hanem az, hogy ő
ezt nem volt hajlandó beismerni.
Ézsaiás
próféta könyvének 1. fejezete arról számol be, hogy az ókori Izrael is hasonló
problémákkal küszködött. Bár külsőleg hibátlanul betartották vallási
kötelezettségeiket – naponkénti bárányáldozat (1:11), rendszeres templomba
járás (1:12), az ünnepek megtartása (1:13-14), kegyes imák (1:15a) –, mégis
Isten üresnek érzi ezeket a szertartásokat. Üresek – mutat rá a Mindenható –,
mert a legbuzgóbban imádkozók kezéhez vér tapad (1:15b). Azok a mélyen vallásos
izraeliták, akik jól ismerték a „Ne ölj!” parancsolatot, ellenségeik
meggyilkolását tervezgették. Azok az emberek, akik elméletben kiválóan tudták a
törvény summáját, „szeresd felebarátodat, mint magadat” (3Móz 19:18), a
gyakorlatban gyűlölték embertársaikat. De bármennyire is titkolták még saját
maguk elől is, véres kezük elárulta őket: képmutatók. Ezért kéri tőlük Isten,
hogy mossák meg kezüket (1:16). Gonosz indulatokkal és rosszakarattal telített
szívvel nem lehet istentiszteletet tartani. Embertársunkat gyűlölve – legyen az
szomszéd, sógor, testvér, munkatárs vagy osztálytárs –lehetetlen szeretni a
Mindenhatót. Isten a képmutatás lemosására kéri az ókori Izraelt.
És mi a
helyzet ma? Vajon vannak-e még vallási közösségeinkbe képmutatók? Vajon
észrevesszük-e, ha hitéletünkben mi magunk is a formaság és rutin rabjaivá
váltunk? Attól félek, Isten üzenete, amit 2700 évvel ez előtt Ézsaiáson
keresztül tolmácsolt Izrael számára, még most is időszerű. Mossuk hát ki
szívünkből a képmutatást! Ne csak beszéljünk a szeretetről, hanem éljük is meg!