Bőkezű segítség
"Mert a szegény nem fogy el a földről, azért parancsolom neked, hogy légy
bőkezű az országodban levő nyomorult és szegény testvéredhez."
Mózes 5. könyve 15:11
„Bár
Isten mérhetetlen áldásokat ígért népének, az mégsem volt szándéka, hogy a
szegénység ismeretlen legyen közöttük. Kijelentette: szegények mindenkor lesznek az
országban. Mindig lesznek népe között olyanok, akik együttérzésüket,
gyengédségüket és jóakaratukat igénybe vennék.
Isten törvénye a föld terméséből biztosított egy részt a szegényeknek. Ha valaki éhes volt, joga volt felebarátjának földjére, gyümölcsöskertjébe vagy szőlőjébe menni és a gabonából vagy gyümölcsből enni. A termőföldek és gyümölcsöskertek utószedése (böngészése, tarlózása) egészen a szegényeket illette.
Isten törvénye a föld terméséből biztosított egy részt a szegényeknek. Ha valaki éhes volt, joga volt felebarátjának földjére, gyümölcsöskertjébe vagy szőlőjébe menni és a gabonából vagy gyümölcsből enni. A termőföldek és gyümölcsöskertek utószedése (böngészése, tarlózása) egészen a szegényeket illette.
Hétévenként
különös módon intézkedtek a szegényekről. A szombatév - ahogy ezt nevezték - az
aratás befejeztével kezdődött. A betakarítást követő vetési időben a nép nem
vethetett, tavasszal nem művelhette szőlőjét és nem számolhatott sem aratással,
sem szürettel. Abból, amit a föld termett, mindenki szabadon ehetett amíg friss
volt, de tárházaikban semmit sem helyezhettek el. Annak az évnek termése az
árváké, az özvegyeké, a jövevényeké és a mezei vadaké kellett legyen. A szombatév megtartása a föld
és a nép javát szolgálta. A föld egy évi pihenés után a következő évben
bővebben termett. A népet
tehermentesítették a nehéz mezei munkától; és míg a munka különböző ágait ez
idő alatt végezhették, több szabad idejük volt testi erejük megújítására. Több
idejük volt az elmélkedésre és imádkozásra, az Úr tanításainak megismerésére és
házanépük oktatására. A
szombatévben a héber rabszolgákat is fel kellett szabadítani és nem volt szabad
őket üres kézzel elbocsátani.
Senkinek
sem kellett félnie attól, hogy adakozókészsége szegénységbe dönti. Az Isten
törvénye iránti engedelmesség biztosan áldást hozott.
Az
emberek körülményeinek különbözősége egyike azoknak az eszközöknek, amelyek
által Isten a jellemet vizsgálni és fejleszteni akarja. Mégis az a szándéka,
hogy akiknek vagyonuk van, azok csupán javaik sáfárainak tekintsék magukat,
akikre eszközök bízattak a szenvedők és bajban levők javára.
Krisztus
mondta, hogy szegények mindenkor lesznek közöttünk, és sorsát szenvedő népével
azonosította. Megváltónk szíve együtt érez földi gyermekeinek
legszegényebbjeivel és legnyomorultabbjaival is. Nekünk mondja: azok őt
képviselik a földön. Közénk helyezte őket, hogy szívünkben feltámassza azt a
szeretetet, amit ő érez a szenvedő és elnyomott iránt. A velük szemben
megmutatkozó könyörületet és jóakaratot, valamint a kegyetlenkedést vagy
részvétlenséget úgy veszi, mintha vele tennénk.
Mennyire
más lenne a világ erkölcsi és szellemi állapota, ha a törvényt, - amelyet Isten
a szegények javára adott - megvalósítanák! Az önzés és önteltség nem volna
olyan általános, ha mindenki jó kapcsolatot ápolna mások boldogulására és
jólétére; s az oly széles körben elterjedt szegénység - és mindaz, ami sok
országban látható - nem létezne!
Az
Isten által előírt alapelvek megakadályozták volna a borzalmas gonoszságokat,
amelyek minden korban bekövetkeztek a szegények és gazdagok közötti
kibékíthetetlen ellentétből. Ezek az alapelvek megakadályozhatnák a nagy
gazdagságok felhalmozását és a határtalan fényűzés élvezetét, meggátolnák
tízezrek következetes tudatlanságát és lezüllését, akiknek rosszul fizetett
szolgálatából mérhetetlen vagyonokat szereznek. A gondok békés megoldását
hoznák, melyek most a világot anarchiával és vérontással fenyegetik.”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták - Isten gondja a szegényekre)