Erős torony az Úr

 
Erős torony az Úr neve, oda fut az igaz, és védelmet talál. 


Gyermekkoromban szerettem a várakat. A gondolataimban régi, legendás történetek kötődtek hozzájuk, amikor az emberek még lóháton nyargaltak, és mindenféle hőstetteket hajtottak végre a törökök vagy a labancok ellen.


Egyik kedvenc filmem A Tenkes kapitánya volt. Siklós környékén játszódott, és ezért a régi várakat úgy képzeltem el, ahogy a sorozatban láttam. Amikor egy általános iskolai osztálykiránduláson Nagyvázsonyba készültünk, különösen izgatott voltam, mert tudtam, hogy ott van a Kinizsi-vár. Alig győztem kivárni, hogy odaérjünk. Amikor megláttam, nagyot csalódtam, hiszen az egész szinte csak egy torony. Nem így képzeltem el a híres Kinizsi Pál várát. Amikor később arról a korról olvastam, megértettem, hogy milyen sokat jelentett az akkor élő emberek számára, ha volt a közelben akár csak egy ilyen egyszerű torony is, amikor jöttek a megszálló hadak.


Ez ugyanígy volt több mint háromezer évvel korábban is, amikor a Példabeszédeket írták. Amikor híre ment, hogy közeledik az ellenséges sereg, az emberek fogták az állataikat, fontosabb vagyontárgyaikat, amiket csak el tudták cipelni, és mentek a legközelebbi, még elérhető, fallal körülvett városba vagy toronyba, hogy mentsék az életüket, és ami még menthető. És bíztak abban, hogy a falak bírják az ostromot, és az étel és a víz kitart, amíg megérkezik a felmentő sereg. Innét vette a hasonlatot Salamon, amikor azt írta, hogy "Erős torony az Úr neve, oda fut az igaz, és védelmet talál."


Van olyan harc, amelyben a várfal és a torony nem ér semmit. A lelki és az ember és ember közötti küzdelmekben más védelemre van szükségünk. Istenre bátran támaszkodhatunk az ilyen harcainkban, benne megbízhatunk, mert ha nála keresünk menedéket, amikor támadnak, akkor megóv a küzdelemben, amin át kell mennünk. Nem óv meg a nehézségektől, de bármi is történik, nem engedi, hogy az nagyobb terhet jelentsen számunkra, mint amit hitben el tudnánk hordozni, és olyan megoldást hoz végül, ami hosszútávú, sőt, örök érdekeink szempontjából a legjobb. Mindez természetesen nem igaz, amikor mi támadunk másokat, csak amikor minket akarnak igazságtalanul bántani. Amikor tiszta szándékkal Isten nevét hívjuk segítségül, akkor magát Istent szólítjuk meg, és ha így tesszük, akkor biztosak lehetünk a legjobb védelemben.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Világosság a sötétségben

Gyakorlati teológia