Szálka és gerenda

"Miért nézed a szálkát atyádfia szemében, a magad szemében pedig miért nem veszed észre még a gerendát sem?" Máté evangéliuma 7,3

Miközben a következő sorokat írom az ágyamban ülök, mert elkaptam valami nyavalyát, ami mostanában a levegőben terjeng. Mivel ágyba parancsolt a betegség, kénytelen vagyok a falat és egyebeket bámulni. Fekvő helyzetben mindent másképpen lehet látni. Hiszen mivel felfele nézek kiesnek a látószögemből bizonyos tárgyak, és más tárgyakat veszek észre a fejem fölött.

Mindez elgondolkoztat azon, hogy mi befolyásol engem a dolgok észlelésében? És biztosan kijelenthetem, befolyásol engem, hogy éppen hova nézek, milyen szemüveggel nézek, és mit tartok fontosnak.

Ha mindig lefele nézek, akkor a sarat, port és burjánokat veszek észre. Ha szétnézek látom a fákat, embereket, házakat. De ha az ég fele nézek, látom a végtelenséget, a magasságot és elgondolkodok, hogy lát -e Valaki odafönt.

Miközben mindezeket teszem a láthatatlan,de létező szemüvegen keresztül vagy a pozitívat vagy a negatívat veszem észre. Ezt a szemüveget a neveltetésünk, a környezetünk és példaképeink a mi tudatos döntésünket kikerülve adják ránk,és ha nem vagyunk elővigyázatosak bizony így értelmezzük a dolgainkat.

Minden ember életében vannak célok,tervek és értékek amelyek ott vannak a "toplistán". Amit fontosnak tartok az meghatározza az időbeosztásomat, a döntéseimet és állásfoglalásomat.Ami a legfontosabb azért kész vagyok harcolni, bizonyos dolgokat feladni és akár meghalnék is érte, csakhogy elérjem azt, ami nekem kell.

A mai Igénk egy olyan magatartásra utal, amivel a másik embert észlelem. Mit veszek észre a másik emberen? Amit magamon szoktam először megnézni. Mi az amit elismerek a másikban? Ami nekem is érték, ami fontos. És amit negatív kritikával illetek? Amiben magamat szoktam rossznak látni.

Ismerek olyan embereket, akik sosem mesélnek másról, csak a sérelmeikről,amit mások okoztak nekik. Gyanakvó és minden szándékot megkérdőjelező gondolkodásuk megmérgezi családjuk, gyülekezetük, szomszédaik és barátaik életét. Évtizedes terheket hordoznak magukban ahelyett, hogy levennék tekintetüket a másik szálkájáról és meglátnák a saját gerendájukat, amiért sokkal jobban kellene aggódniuk. Sajnálom, ha ilyen emberekkel találkozom, mert sosem ismerik meg a felszabadultság és öröm élményét.

Szálkás vagy gerendás vagy ma reggel? Mi az ami téged befolyásol a világ értelmezésében? Szokások, hagyományok vagy tudatos döntések? Mert nem mindegy, hogy ma egy jó döntést, vagy rosszat hozol meg! Nem mindegy, hogy boldog vagy boldogtalan vagy és nem mindegy, hogy felemelsz másokat vagy sárba tiprod minden önbecsülésüket. Kérdés az is, hogy te értéknek tartod-e magad, vagy hangyának? Másokban az értékeset és a pozitívat csak akkor látod meg, ha magadat is annak tekinted. S észrevenni a másikban a hozzád hasonlót, csak az Isten megtisztított szemüvegén keresztül lehet igazán. Szeretek-e gerendák nélkül és feltételezek-e elég jót a másikról, aki szemben jön velem a mai napon?? Isten fogja a kezed, de te fogod az Övét?


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hívd meg a lelkészed egy sörre!

Világosság a sötétségben

Gyakorlati teológia